JVM: Puck-Out: Rätt eller fel dömt?
Foto: Bildbyrån
Det såg länge ut som att Ryssland skulle bärga guldet i årets JVM. Laget ledde med 3 -1 men efter en snabb vändning från kanadensarna Kanada tillslut vinna matchen. Men, två ytterst märkliga situationer skedde i slutet på matchen! Som båda hade en viss påverkan på slutresultatet. 

En förstärkning som resulterar i utvisning samt en Puck-Out som blåstes bort? Det gick minst sagt inte Rysslands väg när det kom till domarna denna match. Både experter och publik kritiserar nu den bortdömda Puck-Outen som bör ha resulterat i att Ryssland, med tom målbur, skulle ha fått spela i powerplay med sex ryska spelare mot tre kanadensare. Blev det en domarskandal i slutet på matchen? Och en bortdömd Puck out – rätt eller fel?

Förstärkt utvisning? 

Ryssland ledde med 3 -2 med drygt hälften av sista perioden kvar att spela. Under offensiv tekning blir dock den ryske spelaren Dmitri Voronkov utvisad efter att crosscheckat Kanadas Ty Dellandrea i bröstet. Klubban ser ut att horisontellt ta i axelhöjd på kanadensaren. Det som är lustigt är att Dellandrea själv slänger huvudet bakåt, som om han hade träffats i närheten av ansiktet. Viasats expert Håkan Södergren ställde sig tveksam till om det verkligen var en utvisning eller om kanadensaren förstärker situationen och på så sätt tvingar domaren att döma till lagets fördel? Strax efter utvisningen på Voronkov lyckas Kanada, med sitt mycket effektiva powerplay, kvittera matchen.

Puck out – rätt eller fel?

Men, den märkligaste situationen kom åter igen att drabba Ryssland när Kanadas Aiden Dudas lyfter ut en puck över sargen, något som bör resultera i Puck-Out och två minuters utvisning. Något Ryssland var i desperat behov utav. Eftersom att pucken ironiskt nog dock lyckas träffa en kanadensisk kamera som sitter placerad strax ovanför sargen så innebär det att det inte går att döma Puck-Out menade domarna. Detta upprörde såväl ryska spelare, som fans samt även experter som kommenterade matchen. Hade det varit så att Ryssland fått med sig denna utvisning så hade det inneburit att laget spelat med sex spelare mot tre vilket kan vara avgörande i ett kvitteringsmoment.

Internationella regler

Enligt den internationella regelboken för domare i ishockey är detta domslut korrekt. Träffar en puck något annat än sarg eller nät innan den studsar ut så innebär det att spelaren inte blir utvisad. Det faller alltså under samma kategori som när en puck träffar kanten av sargen innan den flyger ut från planen. Liknande regler finns även i regelboken för svensk ishockey som du kan hitta här.

I svensk ishockey, som alltså inte har exakt samma regler som internationell ishockey, står det såhär om liknande situationer:

Regel 86 Puck ur spel ” Om pucken hamnar utanför sargen som omger banan, träffar något hinder ovanför banan förutom sargen eller publikskyddet, orsakar publikskyddet, belysningsarmaturen, mediakuben eller matchklockan att gå sönder, ska spelet stoppas och nedsläpp ska ske på närmsta nedsläppspunkt i den zon varifrån pucken spelades där felande lag inte får någon fördel.”

Kommentarer

Kommentarer