Disciplinnämnden fick en anmälan av Leksand mot Moras spelare Robin Johansson. Nu friar nämnden Moraspelaren helt.
“Anmälningen lämnas utan bifall”, skriver Disciplinnämnden i sitt beslut.

Det var efter matchen i Mora i förrgår som Leksand genom Sportrådets ansvarige Christer Siik anmält Moraspelaren Robin Johansson för en buttending.

“Buttending i ansiktet på Ben Youds i höger sarghörn, 14.50 in i den tredje perioden. Robin Johansson från Mora kommer in i situationen med sin klubba en decimeter utanför handsken (vilket syns tydligt i bilderna från CMore) och träffar Ben Youds på hans vänstra käke. Direkt efter situation drar han snabbt in klubban i handsken igen”, skriver Siik i sin anmälan.

Robin Johnsson har fått chansen att förklara sitt handlande och svarar i en skrivelse till Disciplinnämnden följande:

“Jag ska fullfölja min check på Leksandsbacken och ser att han går ner lågt. Jag trycker därför min högra hand mot hans axel, ingen knopp ute från min klubba vid det tillfället, sen samtidigt som jag snurrar bakåt i situationen tappar jag greppet på min klubba. Jag tror jag kanske träffar honom med min handske. Jag har definitivt ingen intention att träffa honom med skaftet. Vilket jag heller inte upplevde att jag gjorde.”

Friar Johansson vid annan tidpunkt

Domarna som även de har fått yttra sig om händelsen uppger i sin skrivelse en helt annan tidpunkt, 12.24 mot Leksands 14.50. Där konstaterar domarna att Robin Johnsson har haft klubban i ansiktet på Leksands Ben Youds, men att det inte kan dömas som en buttending.

“Situation som uppstod 12:24 in i tredje perioden uppfattar vi inte som någon ojust förseelse på isen. När vi efter matchen tittar på situation på film gör vi bedömningen att det ska vara en high stick enligt regel 143. Inte en buttending enligt regel 121 med anledning av att Robin Johansson i Mora inte gör en skjutande rörelse med klubbskaftet mot Ben Youds i Leksand. Efter matchen då vi gått igenom filmmaterialet gjorde vi bedömningen att ej anmäla situationen till disciplinnämnden,” skriver domarteamet i sitt uttalande.

Disciplinnämnden går på domarnas och Robin Johnssons berättelser i sitt beslut, även om det är anmärkningsvärt att Leksand och domarna lämnat in olika tidpunkter för händelsen.

“Av det material som nämnden har att tillgå går det visserligen att konstatera att Robin Johanssons klubba stack ut utanför handsken i samband med tacklingen. Nämnden gör dock samma bedömning som domarteamet att det inte kan anses utrett att Robin Johansson gjorde en skjutande rörelse med klubbskaftet mot motspelaren. Anmälan bör därför lämnas utan bifall,” skriver Disciplinnämnden.

Den tredje matchen mellan lagen spelas på Tegera Arena och startar klockan 18.15. Hockeybladet rapporterar Live från matchen med start cirka en timme innan matchstart.

Kommentarer

Kommentarer