ATG bryter samarbetet med Hockeyettan. Detta skriver Katarina Widman, Chief Commercial Officer på ATG. Detta trots att parterna skrivit ett avtal löpande över tre år.
Inför säsongen 19/20 gick ATG in som huvudsponsor till Hockeyettan vilket skulle generera pengar till föreningarna och skapa en utveckling för Hockeyettan-klubbarna. Nu bryts avtalet redan efter en säsong, även om det var skrivet på tre år.
Att ATG bryter samarbetet med Hockeyettan kan försvåra det för många föreningar eftersom det genererar en hel del intäkter till klubbarna.
– Tyvärr har det under säsongen funnits och finns fortfarande oenighet inom Hockeyettan rörande rättighetsavtalet vilket givetvis försvårar ett fungerande samarbete, säger Katarina Widman, Chief Commercial Officer på ATG.
Föreningarna har inte skött avtalet
Anledningen tros vara att föreningarna inte skött sin del av avtalet. En del skulle vara att samtliga matcher i Hockeyettan skulle livesändas, vilket skett till i stort sett samtliga matcher. Men inte alla.
– Vi fullföljer sponsorskapet ekonomiskt enligt avtal för säsongen 2019/2020. Tyvärr har inte samarbetet med Hockeyettan fungerat på önskat sätt vilket är en anledning till att vi avbryter samarbetet, säger Widman.
Hur vida den ekonomiska tilldelningen av klubbarna i Hockeyettan kommer att bli i framtiden är oklart.
Tidigare har det varit oklara omständigheter mellan just Hockeyettan och Boden samt Visby/Roma gällande avtalet med ATG, vilket Aftonbladet skrev om här. Även här är det oklart om det har med detta att göra.
Serieindelningen är intakt
Under de senaste dagarna släppte Hockeyettan serieinledningen för säsongen 20/21 och den är exakt likadan som året innan. Den enda skillnaden är att den norra serien fått två nya lag i AIK Härnösand och Sundsvall.