KRÖNIKA: För guds skull gör om gör rätt

I dagarna spikades och släpptes säsongens spelschema för SDHL. Precis som tidigare år så är det en väldigt märkligt schema. Med denna krönika ryter jag ifrån. 

Tänk hur ett argt inlägg på sociala medier kan få en att rycka till och vakna upp från den lilla bubbla man lever i. Här började min dag med att jag såg ett inlägg på morgonen om SDHL som fick mig att börja fundera en hel del på hur man gör någonting attraktivt.

Har ni nånsin dejtat? Jag har en viss känsla av att de flesta som läser detta har någon gång haft en viss kontakt och fattat tycke för en annan människa. Det som händer när man börjar bli kär, är helt enkelt att man vill ses igen, så fort som möjligt. Hur skulle det se ut att man träffas under ett par veckor. Sedan säger personen som du dejtar, vi ses igen om sisådär tre fyra månader!!! Skulle du stanna kvar då? Knappast!

Elva raka bortamatcher

Detta är i alla fall vad Jönköpingslaget HV71 måste säga till sina fans. Det är nämligen så att före jul så kommer HV71 att spela tolv raka hemmamatcher. Sedan efter nyår avslutar man serien med elva(!) raka bortamatcher. Den enda tröst jag kan säga till de blågula supportrarna i Vätterns södra ände är att: Ni är inte ensamma i SDHL!

Liknande men ändå inte lika illa är det för laget strax norr om huvudstaden AIK. Där nästan hela oktober går ut på att spela hemma på Ritorp för att sedan under november spela på bortaplan. Strax över en månad mellan två hemmamatcher. Hur ska man kunna fånga en publik på denna ”gleshet”?

Ekonomin styr

Nu är jag inte dum och vill på nåt sätt förstå varför man gör så här. Det är för det första inte enkelt att sätta i hop ett spelschema. Jag har full respekt för de som gör detta hästjobb. Efter det ska de ekonomiska förutsättningarna spela in och heter man till exempel Luleå så kan man inte åka en gång i veckan ner till Småland. Det finns inte ekonomiska resurser för detta. Dock måste det finnas nåt sätt att göra detta enklare och mer attraktivt.

För i slutändan så hur man än vrider och vänder detta så är det en produkt som man vill sälja, eller hur? Då måste man göra så att folk fastnar för denna produkt. Det gör man inte genom att kasta in lite matcher här och där, och lite då och då.

Likt den där tjejen eller killen som du dejtar så vill du ses kontinuerligt, inte då och då.

Läs mer om SDHL här >>>
Här kan ni se SDHLs spelschema (extern länk)

 

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN