Foto: Bildbyrån
Igår var det premiär för Luleås ljud och ljussatsning för närmare 40 miljoner. Och jag kan inte annat än att ställa mig upp, hatten av till er. Det var det mäktigaste jag sett i introväg inom svensk hockey. Men smakar det så kostar det samt svider en del.

Luleå annonserade sin tekniksatsning för närmare 40-miljoner svenska kronor. Nytt ljud och ljus-system, riktig isprojektion och ljusramp var delar av den nya satsningen. Bakom det står Jakob Porser. Igår var det premiär och efter sett flertalet filmer folk spelat in så kan jag inte annat än att hylla detta. Det var det mäktigaste jag sett i introväg inom svensk ishockey. Och då har jag bara sett det på film, så addera känslan några gånger till om man varit där.

I samma veva som jag letade Youtubeklipp från introt så kastades jag in i olika trådar och diskussioner kring detta. Med ett fåtal undantag så var majoriteten negativa kommentarer kring ljusshowen. Ja, från personer utanför Luleå. Allt från: ni får inte dit folk på annat sätt, bjuds det på tråkhockey så måste man erbjuda något annat, Minecraft-Luleå var bara några av kommentarerna.

Avundsjuka De Luxe

Så fort ett lag gör en storsatsning som känns så föder det direkt en ilska hos folk runtomkring. Ja det är klart att det svider till hos folk att Luleå har en eldsjäl som Jakob Porser i ryggen. Att han i sin tur har en framgångsrik karriär bakom sig och med rättvisa tjänat in sina stålar är väl hur fint som helst, om man bor och håller på Luleå. Annars ska man såklart sätta sig emot detta och söka efter fel och orättvisa.

Min personliga åsikt är att det vore ju hur fint om helst att ha en stenrik snubbe som brinner för föreningen och vill göra det roligare för publiken. Jakob Porser läser du detta så kan vi säkerligen komma överens om något. Att folk gapar och skriker om att det är på isen det händer och allt runt omkring är onödigt. Det är inget annat en ren avundsjuka på tekniksatsningen och att Luleå har en eldsjäl som Possler. Han gör vad f-n han vill med sina miljoner och han väljer då att investera en del av dem i detta. Det ska hyllas inget annat. Men i landet mellanmjölk är det fel att sticka ut.

Lockar marginal- och fågångssupportrarna

Ljud och ljusshowen kommer locka marginal. och fågångssupportrarna. De som väljer att går en till tre gånger per säsong kanske går sju till tio gånger istället. För sponsorer och företag kommer ljusshowen användas som argument när man tar med kunder till match. Det blir helt plötsligt intressant att gå på hockey i Luleå. Nu var introt runt 10 minuter och det lär kortas ner.

SE KLIPPET FRÅN INTROT I FILMEN NEDAN

 

Annonser

Kommentarer

Kommentarer

Scandic