ARVIDSSON: Kritiken om Johan Hult ger mig magsår

Det har skanderats på sociala medier om Johan Hults avgång som sportchef. Att han har misslyckats och inte vet vad han ”pysslar” med som sportchef i HV71. Hur kan man ha så fel? Johan Hult vet exakt vad han gör och vad som är bäst för klubben i med och motgång, oavsett.

HV71 har haft en turbulent inledning av säsongen. Det är såklart en inledning som man velat undvika men ibland är det oundvikligt och då faller uppgiften på hur man ska lyckas reda ut den. Rom byggdes inte på en dag brukar man säga, och så är det i detta fallet. Innan guldet 2017 så presenterades en långtidsplan som ganska direkt grusades av ett guld, om jag får uttrycka det så.

HV71 tog guld, mängder av spelare försvann och arbetet för Hult och Davidsson att bygga sitt eget HV71 startade. Lägg därtill allt kaos som varit tidigare år, ingen lätt uppgift rent ut sagt. Starten av säsongen har inte varit vad någon önskat, vaken för spelare, ledare, fans och sportchefer. Ja det är högavlönade spelare som har ishockey som jobb, men glöm inte de är också vanliga människor som du och jag. Skillnaden är att deras situation är mer offentlig och pressad. Det förväntas resultat, direkt.

Kräver något utomjordiskt

Backa tillbaka till i somras när folk återigen gapade om spetsvärvning och spelare av kvalitet önskades. Johan Hult värvade och folk blev nöjda för stunden. Därefter kom resultaten eller avsaknaden av positiva resultat och helt plötsligt så hamnade Johan Hult i skottlinjen, spelare, ledare och även jan själv skulle sparkas.

Detta är han såklart fullt medveten om och det är en del av jobbet. Men för att citera Mattias Tedenby efter förlusten mot Linköping: ”Jag vill att fansen ska ha tålamod då vi har något bra på gång”. Det ligger oerhört mycket i de orden. Speciellt när det är Tedenby som säger dem. Han krigar på match efter match och känns ibland relativt ensam om detta.

Hult agerar genom att ta in Filip Sandberg. Nej han Sandberg kan inte på egen hand vinna ett guld åt HV71 och det är heller inte meningen. Däremot är han en spelare, den rätta spelaren att få igång ett på pappret riktigt bra HV71. Sandberg är en krigare ut i fingerspetsarna och har varit väldigt omtyckt hos ledarna borta i Nordamerika. Filip känner HV71, fansen och allt vad som förväntas av honom och kommer ge allt för att bevisa detta, inget snack.

Direkt så är det kommentarer om att Hult värvat fel, på allvar hur tänker ni? Han har tagit in en spelare som mer eller mindre redan är HV71. Hult vet precis vad laget behöver även om det kan ta lite tid, som en del vägrar ge honom. Jag hade sagt annat om det tagits in en nordamerikan som ingen tidigare hört namnet av eller en finländare bara för att HV71 har en historia med duktiga spelare från Finland.

Då hade jag varit orolig, nu är jag trygg. Min egna åsikt har varit att ska klubben vända på steken så måste det in någon utifrån, jag tror inte HV71 lyckas göra det i nuvarande grupp. Återigen så här får HV71 in en guldvinnare som redan kan klubben och vad den står för. Sandberg tolererar ingen skit och han är inte rädd för att ryta till när och om det behövs, oavsett spelare kanske till och med ledare.

Tedenby inte ”ensam” längre

Tillbaka till Mattias Tedenby. Han har trots HV:s inledning kanske aldrig varit bättre. Han ger allt han kan i vartenda byte men saknar någon som på allvar finns där, ett utbyte. Nu återförenas han med en av sina gamla ”Bumbibjörnar” och har han varit fenomenal hittills så kan jag knappt vänta på vad som sker när Sandberg kommer in i truppen.

Avslutningsvis. Det tar tid att bygga upp en förening som HV71 och guldet 2017 kanske i efterhand kom lite förtidigt. Men att påstå att Johan Hult inte vet va han gör och är på fel plats är rent ut sagt korkat att påstå. Korkat är däremot att på sociala medier skandera: ”Men snälla gör något”. Varje gång så ställer jag mig frågandes; Jaha okej gör något men vad? Faktum är att det ibland förstör mer än hjälper. Att i panik värva en spelare, sparka en tränare och gud förbjude avsätta en sportchef. Nej det har sporten i allmänhet sett förmycket av och resultaten är oftast negativa.

Nu får HV71 tillbaka en guldvinnare som kan föreningen rakt igenom och som krigar vartenda skridskoskär. Och ja jag har scannat av vad som skrivits i sociala medier och hyllningarna har varit massiva. Låt det stanna som hyllningar till både Johan Hult och Filip Sandberg även om jag tyvärr vet att kritiken startar vid varje förlust och det är förjävligt.

”Visst, jag förstår att det inte är kul för publiken att komma hit och se en torsk men försök att ha lite tålamod. Jag tror som sagt att vi är något på spåren” – Mattias Tedenby

Tack för att ni läste.