MÖTET: Kvinnan bakom den ikoniska speakerrösten på Hovet

Hockeybladet träffar Berit Gibbs, speaker för AIK:s matcher på Hovet, men även en välkänd profil i klubben. Denna erfarna speaker har arbetat för AIK Hockey sedan säsongen 1998/99. Nu mer är det svårt att inte associera Berits stämma med den exalterade stämningen på Hovet. Hennes röst är, precis som det den svartgula symbolen, ett signum för känslan på Hovet. 

Det är svårt att tro att Berit halkade in på banan som speaker av en ren slump. Den erfarne speakern berättar om sin resa från ledare till ett pojklag till att bli speaker för AIK, om de mest märkvärdiga händelserna under hennes karriär, bland annat om när NHL-busen fick en funktionär att flyga, samt det hedervärda uppdraget att arbeta med VM. Möt kvinnan bakom den mest ikoniska speakerrösten på Hovet.

Hamnade i AIK av ren slump

Möt kvinnan bakom den mest ikoniska speakerrösten på Hovet. Berit Gibbs har varit speaker för AIK sedan säsongen 1998/99. Trots att hon är som klippt och skuren för jobbat var inte alltid självklart att detta skulle bli hennes yrke.
Hon förklarar för Hockeybladets reporter att anledningen till att hon halkade in på banan som matchspeaker faktiskt är tack vare hennes hockeyintresserade söner.

– Det började med att min yngsta pojke började spela hockey i Huddinge och jag blev lagledare för dem, 82:orna i Huddinge, och där skötte jag det mesta runt matcher och laget och på så sätt började jag med A-laget i Huddinge och så kom jag över till AIK av en slump, berättar Gibbs för Hockeybladet. Hon fortsätter sedan med att förklara varför just AIK blev det lag hon började arbeta för.

– Det kom med min man. När vi träffades var han AIK:are och vår första dejt var faktiskt när vi såg AIK – Brynäs här på Hovet för 42 år sedan, berättar Gibbs och skrattar.

Incidenten: NHL-busen fick funktionären att flyga 

Under Berits många år som speaker har hon självklart varit med om en hel del märkliga händelser. När hon blir tillfrågat att beskriva sin mest udda händelse behöver hon fundera en kort stund. Berit påstår att det hände mer udda situationer förr än vad det gör i dagens ishockey. Tillslut kommer Gibbs fram till sina två mest märkvärdiga situationer. En av dem var under lockout säsongen 2004/05 när NHL-busen spelade för AIK.

–  En kul grej var väl när George Laraque var här och satt i utvisningsbåset. Han skulle bli utsläppt på isen igen när dörren fastnade i mattan så våran funktionär vid tillfället lyckades inte få upp dörren och stod därför och höll kvar i dörren. Laraque tog därför tag i dörren och slet upp den själv vilket innebar att vår stackars funktionär hamnade lite längre in i speakerbåset, på rumpan. Det var ganska kul det också, berättar Gibbs och skrattar.

En speaker med erfarenhet

Berit beskriver sig själv som en lugn och organiserad person som gillar att hålla ordning. Kanske är det därför hon blivit så framgångsrik som speaker. Det är viktigt att vara på plats i tid, i detta fall två timmar innan matchstart,  och förbereda vad som ska sägas samt hålla koll på laguppställningar. Dessutom är det viktigt att få personalen på 12 personer inom både statistik och speakerbåset på plats.

–  Jag är alltid här minst två timmar innan för att förbereda både vad jag ska säga och och laguppställningar. Och få gänget på plats så att säga, vi är ju 12 stycken som jobbar med matchen.

Berit har inte endast arbetat med AIK Hockey utan kan även skriva upp speaker för internationella tävlingar som exempelvis VM på sitt CV. Hon beskriver uppdraget som ytterst hedersamt och att det är en, eller i detta fall två, erfarenheter som hon håller mycket nära hjärtat.

–  Det var både 2012 och 2013 som jag blev uttagen som speaker för VM här i Stockholm. Det var fantastiskt roligt och en ära faktiskt. Man brukar ju säga det att det är en ära att representera Tre Kronor och det är det faktiskt att sitta som speaker på landslagsmatch också.

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN