Att fylla på klubbkassan

Det är jättekul när ens barn bestämmer sig för att de vill spela hockey! Det är ju en actionladdad sport fylld av god kamratskap och hälsosam fysisk träning. Men som hockeyförälder upptäcker man snabbt att det finns en röd tråd till, kostnader.

Det är medlemsavgift i hockeyklubben, skridskor, klubbor som hela tiden går av eller ändå måste bytas, och en massa skyddsutrustning som i likhet med skridskorna hela tiden krymper i förhållande till den växande spelaren. Som mamma eller pappa är det ens uppgift att agera privatchaufför till träningar och matcher, att förlägga middagar och mellanmål på ett sånt sätt att de inte inkräktar på istiden, att tvätta träningskläder och ständigt förvandla en svettig hög med kläder till en presentabel träningsuniform, men de tre viktigaste uppgifterna för det blivande ishockeyproffsets målsman är att betala, betala och betala.

Missförstå mig rätt, det gör man med glädje. Det är viktigt att barn och ungdomar har fritidssysselsättningar som gör dem till glada och harmoniska individer, och få om ens några hobbies är så vettiga som sport och idrott, men det finns också en gräns för hur mycket det får kosta. Särskilt om ungen har flera aktiviteter som kostar, och om man dessutom har flera barn, från tonåringar som bokstavligt talat äter en ur huset när de inte duschar upp ens elräkning till rekordnivåer, ner till de riktigt unga som vill prova på precis allting. Det är ishockey, fotboll, basket, scouter och ”visst vore det kul att åka på seglarläger”, för att redan nästa vecka vilja ägna sitt liv åt fem andra verksamheter. Man anpassar sig och får det att funka, men visst vore det skönt om man kunde få hjälp med att finansiera något av alla dessa träningsläger och cupresor.

Och det kan man! Genom att låta barnen själva hjälpa till. De kan inte börja betala hemma innan de har fått egna jobb, men ett sätt att vara med på inkomstsidan är att laget startar ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen som sedan början av 90-talet bidragit till att barn och unga får råd med idrottsläger och skolresor.

Laget säljer företagets delikatesser på sin egen ort till privatpersoner eller lokala företag. Det är lättsålda varor som salami med extra hög kötthalt, lagrad cheddarost och ekologisk olivolja. Försäljningen är helt provisionsbaserad så spelarna tjänar pengar till laget genom att för varje produkt de säljer få ytterligare en slant till klubbkassan.

Det är kul och lärorikt att prova på försäljning, förutom att det kan bli riktigt lönsamt. Många av de 25 000 grupper som sålt delikatesser ihop med DelikatessKungen har återkommit för att finansiera fler resor.

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN