Är detta slutet för svenska casinon i svensk hockey?

En relativt uppjagande fråga ifall man anser att betting och casino är kul, en relativt glad fråga ifall man anser att betting och casino borde förbjudas. Sen så finns det alla de som är mittemellan dessa två motpoler, dvs de som anser att så länge det är Svenska Spel som är förknippat med casino och spel så är det okej. Här pratar vi dock inte om en denna svenska statens kassako, utan vi pratar om de en gång i tiden maltabaserade företag som genom vissa kryphål i svenska lag lyckades marknadsföra och driva sitt företag mot Sverige.

Vad har detta med hockey att göra? Mer än man faktiskt anar. Svensk hockey var väldigt tidiga med att ta in ett svenskt casino som sponsor, till och med så tidigt att Sverige fortfarande hade monopol på spel. Det ironiska var att det inte var innehavaren av monopolet som var sponsor, utan det maltabaserade företaget Betsson och ett av deras varumärken. Åren som sponsor gick och nu har det återigen blivit dags att damma av denna fråga. Vad gör ett casino som sponsor i Sveriges högsta liga för hockey?

Första och främst måste vi konstatera att förutsättningarna har ändrats, inte för oss som kollar på hockey, inte för dem som spelar, utan för de spelbolag som vill sponsra. Eller rättare sagt, för alla spelbolag i Sverige. Vi i Sverige har inte längre monopol på betting och casino utan vi har nu ett licenssystem där det i skrivande stund ungefär finns 60 olika spelbolag som kan räkna sig som svenska casinon eller bettingsajter. Skillnaden för svensk hockey? Den stora skillnaden är att det inte längre kommer vara Nordicbet utan Betsson som är den faktiska sponsorn. Även fast att de delar samma plånbok, ägare och även svenska spellicens.

Varför gör ett svenskt casino detta? 

Det finns säkert en och en annan smart marknadsförare som skulle kunna berätta om varför det är viktigt att var top-of-mind hos personer, framförallt i ett krig där det handlar om att synas i mediabruset på tv. Det finns dock andra orsaker också som sticker ut relativt snabbt. Detta grundar sig faktiskt i den spellicens som har införts. För innebörden är att spelbolagen måste hålla sig till vissa nya förutsättningar såsom måttfull marknadsföring, inte alls lika ”roliga upplevelser” får erbjudas till kunderna, samt ett tvång att vara med i det nationella systemet för avstängning. Det kommer dock en viktig ny bieffekt av allt detta, och det är att spelbolagen har svårt att komma på nya funktioner, erbjudanden, eller annan form av marknadsföring som blir till en USP (Unique Selling Point) för dem. Vi har tidigare sett reklamer där det pratas om stora bonusar, cashback, freespins eller väldigt snabba uttag. Men allt detta har blivit vardag och nu och här gör sponsringen intåg till denna diskussion. Ett av alla de nya sätt att sticka ut är självfallet att vara sponsor till en folkkär underhållning som väldigt många ser på.

Men det finns en baksida

Maria Bingo/Casino har även de gett sig in på detta spår, inte för sport men nästan för en mer folkkär produkt. Melodifestivalens nya sponsor är Maria Casino, men det blir en kortlivad sponsring. För SVT har insett att det är allt för många barn som ser på deras program samt att spelannonseringen har ökat kraftigt i samhället. Därför väljer de att inte ha spelbolag som sponsorer efter år 2020. Det intressanta är att SVT kom på detta först efter att det blev en folkstorm kring det faktum att Maria Casino var den nya sponsorn. Men då måste vi ändå fråga oss, om argumentet baserades på att det var många barn som ser denna underhållning, och att annonseringen ökar, vad skiljer detta från svensk hockey? Melodifestivalen sänds fem gånger per år, medan Elitserien har extremt fler tillfällen för spelbolagen att synas mot barn. Eller kan det vara att sport och betting/casino går så pass mycket hand i hand att vi har blivit vana, nästan så att det måste finnas som en del av inredningen av en hockeyrink? Oavsett så är det ett faktum, en stor svensk aktör valde att inte längre ha något med spelbolag att göra. Det verkar vara helt okej att selektivt välja vilka som får sponsra vissa evenemang och vilka som inte får vara med och leka. Kommer detta spridas till hockeyn? Vem vet, men då lär det komma en annan aktör som är villig att spendera miljoners miljoner. Inte helt lätt att hitta.

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN