Svenska Hockeyligans nya sponsoravtal med Red Bull har utlöst en storm av kritik. Hockeysupporterunionen kallar samarbetet ett svek mot svensk föreningsdemokrati och ungdomsidrotten.
”Riv upp det avtalet med Red Bull, SHL”, skriver unionen i sitt officiella uttalande.
Red Bulls historia – från fotboll till hockey
Red Bull är långt ifrån en ny aktör i idrottsvärlden. Företaget äger Formel 1-stall och fotbollsklubbar, bland annat FC Red Bull Salzburg som ersatte klassiska Austria Salzburg 2005. Även hockeyn i Österrike har fått känna av koncernens dominans genom EC Red Bull Salzburg.
För Hockeysupporterunionen är parallellen tydlig: det som skedde i Österrike får inte ske i Sverige.
51-procentsregeln – skyddet för svensk idrott
Kärnan i kritiken handlar om den svenska 51-procentsregeln, som garanterar att idrottsföreningar i Sverige styrs av medlemmarna och inte av kommersiella intressen.
”Vi ser det som oerhört problematiskt att SHL väljer att ingå ett partnerskap med ett företag som Red Bull, utifrån deras bevisat negativa inställning till den föreningskultur som svensk ishockey är en del av”, skriver supporterunionen.
Hälsorisker för ungdomar
Kritiken gäller inte bara medlemsinflytandet. Hockeysupporterunionen pekar också på forskningen kring energidryckers skadeverkningar:
-
Umeå universitet har visat att konsumtion av energidryck ökar bland unga, trots Livsmedelsverkets avrådan.
-
Göteborgs universitet har funnit samband med huvudvärk, sömnproblem, ångest och riskbeteenden.
-
Fredrik Nyberg, Uppsala universitet, varnar för att koffein, taurin och socker påverkar hjärnans belöningssystem och kan trigga beroenden.
”Medan HV71 så sent som för en vecka sedan besökte Sandagymnasiet för att informera om de skadliga effekterna av energidryck, väljer SHL att ingå oheliga partnerskap med Red Bull”, skriver supporterunionen.
SHL försvarar sig
SHL:s vd Jenny Silfverstrand har i intervjuer betonat att samarbetet är ett vanligt sponsoravtal och att medlemsägda strukturen i Sverige gör att Red Bull inte kan äga lag.
– Vi tror att vi kommer kunna ha ett bra utbyte med Red Bull givet vilka styrkor vi och de har, säger Silfverstrand till Expressen.
Slaget om svensk hockeys själ
För Hockeysupporterunionen är frågan större än ett sponsoravtal. Det handlar om att försvara den svenska idrottsmodellen och de ideella krafter som bär sporten.
”Samröre med den typen av partners är oetiskt och inte rätt väg för den svenska idrottsrörelsen”, skriver unionen och avslutar sitt upprop:
”Riv upp det avtalet med Red Bull”, SHL.