Del 5:7: Varumärkesexperten analyserar – under ytan på HV71 och Leksand

Hockeybladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag analyseras HV71 och Leksand.

HV71
Varumärke
HV71 var soliditeten personifierad under många år – såväl sportsligt som ekonomiskt, med starka spelarprofiler och bra återväxt. Men en generationsväxling har skett inom klubben och varumärket har fört en lite mer svajig tillvaro. Nu verkar man vara på rätt bana och med en oerhört stark och lojal hemmapublik så kan HV71 hitta ny kraft uppåt igen.

Logo
En hopplöst daterad logo som för tankarna till 80-tal. Klubben har försökt förnya den på olika sätt, men trots att man sällan bör ändra en logo så är detta undantaget: HV borde göra om. Kanske involvera lokala småländska designers och låta publiken välja mellan olika alternativ?

Slogan
Where the passion is

Känns lite intetsägande. Och varför engelska? ”Där passionen bor” eller liknande hade i så fall varit att föredra. Passion är ett härligt och starkt ord, men samtidigt ibland lite uttjatat i idrottssammanhang.

Leksands IF
Varumärke
Leksand är hela Sveriges maskot och ett efterlängtat inslag i högsta serien. Varumärket är, precis som Hammarby inom fotbollen, något som många ”gillar att gilla” och som därmed blir lite av ett ständigt ”andralag” även för de som har en annan favorit. Dock är varumärkesstatusen nog inte vad den en gång varit, efter många turbulenta år och ”återtåg” som ständigt misslyckades och dels på grund av en oro i organisationen. Fanbasen är, precis som hemmaklacken och souvenirförsäljningen, fortfarande grymt stark, men hur ser det ut med supportrarnas återväxt i nästa generation?

Logo
Logon är, precis som dräkterna, i linje med allt det Leksand står för i form av enkelhet och svenskhet.

Slogan
Saknas

Här skulle Leksand verkligen kunna ta i och både kittla de egna supportrarna samtidigt som de ”provocerade” belackarna – ”Hockeyns hjärta är blåvitt”. Typ.

I morgon fortsätter vi med två nya föreningar.

Del 1 – Introduktion>>>
Del 2 – Växjö och Örebro>>>
Del 3 – Modo och Skellefteå>>>
Del 4 – Linköping och Luleå>>>

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN