Hockeydagbladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag analyseras Växjö Lakers och Örebro Hockey.
Växjö Lakers
Varumärke
Har gjort en imponerande resa som nykomling och snabbt etablerat sig på den övre halvan sportsligt genom en mix av sportslig kunskap i organisationen och ett entreprenörsdrivet mod. Jobbar framgångsrikt med det stora företagsnätverk som finns i regionen och utmanar svenska konventioner på marknadssidan. Här är nyhetens behag fortfarande en stark positiv kraft och Lakers har gjort många rätt, dock väcker varumärket än så länge allt för ljumma känslor utanför Småland.
Logo
Den moderna retro-skölden symboliserar, precis som hela klubben, en vilja att snabbt gå från nykomling till etablerad spelare.
Slogan
Stort hjärta
Även här signalerar Lakers slogan att man inte bara ville associeras med ”köpelag” och ”NHL-influenser”. Dock lite slätstruken – vilket lag som helst hade kunnat ha denna.
Örebro
Varumärke
Har, precis som Växjö, gjort en imponerande och professionell resa där man, med starkt kapital i ryggen, skapat såväl en sportslig- som marknadsmässig grund att stå på. Har en oerhört stark och entusiastisk hemmapublik, men behöver några år till för att på allvar slå sig in bland vissa av de övriga hockeyvarumärkena här.
Logo
Enkel och ren, men känns lite väl ”företagsmässigt kantig”.
Slogan
Det är vi som är Örebro
Rakt på sak och funkar bra som en presentation av en kaxig nykomling, men även för att markera att klubben vill vara nummer ett i hemmaregionen.
I morgon fortsätter vi med två nya föreningar.