Imorgon drar Karjala Cup igång och Sverige ställs mot Tjeckien. Jhonas Enroth väntas stå för Tre Kronor men nu har stark kritik riktats mot de reklamen som kommer synas på hans benskydd.
Inför den här säsongen slöt svenska ishockeyförbundet ett sponsoravtal med schampootilverkaren Head & Shoulders. Avtalet innebär att de svenska målvakterna kommer ha en stor reklambild på en schampooflaska på sina benskydd under matcher. Med undantag för OS och VM kommer schampooflaskan finnas synlig på benskydden under varje match denna säsongen. Första matchen med den nya reklamen blir morgondagens Karjala Cup möte med Tjeckien, som spelas i Behrn Arena, Örebro. I det svenska målet väntas Jhonas Enroth stå.
Benskydden väcker starka reaktioner
De nya benskydden har inte gått obemärkt förbi i hockeykretsar. På sociala medier har de väckt starka reaktioner och många supportrar rasar mot det kommersiella tilltaget.
– Jag kommer sluta kolla på NHL om det här någonsin händer. Seriöst, hur mycket mer reklam tror ni att fansen tolererar? Det är nog nu, skriver en person i kanadensiska TSN:s kommentarsfält.
– De fulaste benskydden jag någonsin sett, skriver en annan supporter.
”Det här känns plastigt”
Förre landslagsmålvakten Mikael Tellqvist, numera expert på Sportbladet, rasar även han mot reklamen.
– Jag tycker det ser väldigt oproffsigt ut. Om man nu ska ha reklam på landslagsdressen måste man göra det på ett väldigt mycket snyggare sätt. Det här känns plastigt, man verkar inte alls ha tänkt till, säger han till Sportbladet.
– Man får i alla fall hoppas att de får bra betalt och att pengarna går till ett bra ändamål. Som damhockey eller ungdomshockeyn. Handlar det bara om att få in mer pengar känns det väldigt konstigt, fortsätter han.
”Väga det mot den ekonomiska och kommersiella delen”
Ishockeyförbundets marknadschef Tony Wihrén förklarar för Sportbladet om reklamens placering på benskydden:
– Vi har redan i dag en exponering på våra tröjor och byxor. Klart det finns en stilistiskt del i det hela som man ska sträva efter. Samtidigt ska man väga det mot den ekonomiska och kommersiella delen som krävs för att utveckla hockeyn.