Djurgårdsfansen har köpt fiktiva biljetter för över en miljon på 40 timmar. Insamlingen fortsätter lavinartat skriver klubben på sin hemsida.
”Vi blir rörda av ert engagemang”, skriver klubbens vd.
Över en miljon kronor på 40 timmar, eller 20 000 fiktiva biljetter. Det är Djurgårdsfansens facit sedan föreningen startade försäljningen av fiktiva biljetter via Swish. Det är ett gemensamt initiativ mellan Djurgården Hockey och Djurgården Fotboll, där de båda klubbarna delar på de insamlade pengarna.
”Vi gör det tillsammans eftersom båda våra föreningar blir påverkade av effekterna i samband med Coronavirusets spridning. Gensvaret från er supportrar har varit enormt positivt och starkt. Vi blir rörda av ert engagemang och känner en så stark känsla av ödmjukhet och stolthet att arbeta för er och för Djurgården”, skriver Jenny Silfverstrand vd för Djurgården Hockey och Henrik Berggren vd för Djurgården Fotboll i ett gemensamt uttalande.
50 kronor per ”biljett”
Djurgården har satt priset 50 kronor per biljett och har på kort tid sålt över 20 000 biljetter. Det gör att de båda Djurgårdsföreningarna nu fått över 500 000 kronor var.
Kampanjen ”Tillsammans för DIF” fortsätter och de säljer också t-shirts till samma insamling.
Först ut med försäljning av fiktiva biljetter var Björklöven, som inför den tredje matchen av den Hockeyallsvenska finalen. 6103 personer och 11 företag företag var med i uppropet ”Fyll hallen”, vilken gav klubben en intäkt på drygt en och en halv miljon kronor.
Efter det har många klubbar följt efter succén som startade i Umeåklubben.