Ishockey-VM ersätts med esport-VM
Internationella Ishockeyförbundet IIHF arrangerar VM i TV-spel som ersättning för herrarnas ishockey-VM. Många andra sporter hakar också på den nya e-sporttrenden. Vi kanske lika gärna kan stänga av frysaggregaten?

När coronan drog in, dog idrotten ut, ishockey-VM fick ställas in. I alla fall fick den läggas på is ett tag, under en period vars slutpunkt fortfarande är oviss när det här skrivs. Många arrangemang fick skjutas upp eller helt enkelt strykas ur kalendern. Ett av de som ströks var – som vi vet – ishockey-VM 2020 som skulle ha gått i Schweiz nu under våren, eller 2020 IIHF Ice Hockey World Championship, som är det formella namnet.

IIHF arrangerar hockey-VM för TV-spel

Men IIHF blev inte slutgiltigt knäckta över den motgången. Tvärtom studsade de tillbaka med besked och lanserade ett annat hockeyevent av en ganska annorlunda karaktär: VM i TV-spelshockey.

Det officiella namnet är ”IIHF Esports Fan Championship”. Tävlingen riktar sig alltså till alla de fans som blev berövade årets höjdpunkt, och det är väl bra tänkt. Spelet där tävlingen avgörs heter NHL20, och man kan delta i tävlingen från både PlayStation och Xbox. Tävlingen inleds med ett nationellt mästerskap i vart och ett av de 16 länder som skulle ha deltagit i VM. Två vinnare i varje land, en på PS4 och en på Xbox One, går vidare till finalen. IIHF:s surrogatturnering streamas på IIHF:s Twitchkanal, och finalen planeras till den 5 juni.

E-cykling blir officiell gren

Det är inte bara ishockeyn som har vänt sig till e-sporten för att hantera den världsomspännande pandemin. När nationella och internationella cykeltävlingar försvann från den överblickbara horisonten, startade en utveckling som ledde till att Svenska Cykelförbundet nu har valt in e-cykling som en officiell gren inom tävlingscyklingen, tillsammans med mer kända varianter som landsvägscykling och BMX.

Det har nämligen visat sig att fysisk cykling på ett mycket finurligt sätt låter sig kombineras med virtuella tävlingar, alltså e-sport. Det går till som så att alla deltagare kopplar upp en motionscykel mot en dator med internetuppkoppling, och sedan registreras alla tramptag och matas in i det centrala serverprogrammet där den virtuella cykeltävlingen äger rum. Tävlingsbanans topografi matas tillbaka till deltagarnas datorer och styr hur tröga pedalerna ska vara under olika delar av banan, och sen är det bara att mäta vem som kommer först i mål. 

De här halvfysiska eller halvvirtuella cykeltävlingarna har redan funnits på plats ett par år, men de hamnade ordentligt i hetluften när coronan släppte ut luften på de renodlat fysiska (eller ska vi säga gammaldags) loppen. De här tävlingarna direktsänds precis som vanliga cykellopp (men på internet), med kommentatorer och allt, och de har tydligen blivit så pass stabila och uppskattade inom sporten att cykelförbundet nu har tillsatt en arbetsgrupp för att inlemma e-cykling fullt ut i familjen. Riktigt den utvecklingen ser vi väl inte inom ishockeyn, men sporter som löpning och rodd kan säkert följa efter.

Coronan gynnar e-sporten

Svenska E-sportförbundets ordförande, Sammi Kaidi, menar att e-sporten är den sport som har klarat sig bäst under pandemin. Det man bör ägna sig åt under en sån här kris är ju fysisk distansering (snarare än social distansering), och där kommer e-sporten in på ett naturligt sätt.

E-sporten har också vuxit upp till en sport med en stor och hängiven publik. De stora tävlingarna och matcherna inom e-sport lockar fantastiska tittarskaror. Stora publikmassor tittar på e-sport via streaming till mobilen, TV:n, paddan eller datorn. Ofta visas matcherna live och kommenteras i realtid precis som annan ”normal” sport. 

Antalet tittare inom e-sport beräknas ligga på nivån 500 miljoner människor över hela världen. Under 2019 lockade världsmästerskapet i populära strategispelet League of Legends anhängarna att ägna så mycket som 137 miljoner timmar åt att titta på tävlingarna. En smått obegriplig siffra och naturligtvis attraktiv för alla som vill nå ut med ett kommersiellt budskap, och betala för det.

Störst publik vid ett enskilt tillfälle drog 2019 års semifinal i samma turnering, med otroliga 3,9 miljoner tittare vid en och samma tidpunkt. Som en jämförelse sågs finalen i det europeiska jätteprojektet Eurovision samma år av 2,6 miljoner tittare. I den jämförelsen ligger e-sporten alltså 50 procent högre än Eurovision. Det uppskattas att det årliga värdet av e-sportmarknaden i samband med coronakrisen kommer att passera en miljard dollar, och sedan snabbt fortsätta uppåt (Business Insider).

E-sport konkurrerar med trav och Lotto

Det är inte bara tittarna och e-sportarna själva som blir fler dag för dag. Även bland alla dem som spelar på odds börjar e-sporten få fäste. Om man tittar på något av de stora svenska sajterna som erbjuder casino online, har de nästan genomgående även sportspel i utbudet. Och där har e-sporten en given plats nuförtiden, med egen ikon, egen sida och egna odds.

Det går bra att satsa en slant på e-sportevent både online och sådana som äger rum i en fysisk sammankomst. Just nu är de senare i hög grad inställda, förstås, men de tävlingar som äger rum helt och hållet på nätet rullar på som vanligt. Det har till och med tillkommit en del nya tävlingar med tanke just på corona och nedstängning och nödvändigheten av att mest sitta inomhus.

För den som inte redan har gjort det, är det kanske dags att acceptera e-sporten som en genuin sport, om än inte en idrott. E-sporten är här för att stanna, och för den som vill prestera på elitnivå kräver den både kondition och disciplin. TV-spel kan förstås aldrig konkurrera med riktig hockey, med is och tacklingar och stenhårda skott, men det kan ju ingenting annat heller, eller hur?

Annonser

Kommentarer

Kommentarer