Hockey är en sport som måste sponsras utifrån för att överleva. Utan sponsorer är det svårt för ett hockeylag att få tillräckligt med inkomster och det ger sämre chanser för laget att utvecklas. För en idrottsförening är medlemsavgifter, stöd från staten och kommunen samt sponsring de vanligaste inkomstkällorna. Att spelbolag sponsrar hockey är mycket vanligt och flera stora bolag är en självklar del av Sveriges idrottsvärld.
I januari 2019 förändrades den svenska spellagen och spelmonopolet byttes ut till ett licenssystem. Tidigare var det enbart statligt ägda bolag som fick arrangera spel för pengar i Sverige, men trots den strikta lagen var det flera utländska bolag som var aktiva på den svenska spelmarknaden. Licenssystemet ledde till att myndigheten Spelinspektionen fick större insyn och mer kontroll över spelmarknaden som tidigare var svår att styra. Den nya lagen har lett till att fler spelbolag får marknadsföra sig genom att annonsera i public service. Spelbolag som har fått en beviljad svensk licens kan nu även sponsra sporter, evenemang och lag. Några spelbolag som är aktiva sponsorer är listade på casinoutanregistrering.se och majoriteten som finns på sidan har beviljad svensk licens.
Därför sponsrar spelbolagen hockeylag
Flera spelbolag är redan aktiva inom idrottsvärlden eftersom de erbjuder odds på olika sporter. Att synas där en stor del av deras potentiella kunder håller till är därför en viktig marknadsföringsstrategi. Sponsring och reklam är dock inte samma sak enligt svensk lag, en skillnad som syns tydligt när till exempel ett casino utan omsättningskrav sponsrar ett hockeylag. Deras unika säljpunkt är ett efterfrågat bonuserbjudande, men det får inte marknadsföras i ett sponsringsmeddelande. För det mesta är det enbart företagets namn och logotyp som syns i sponsringen. Sponsring är en avdragsgill utgift, men för att avdraget ska godkännas av Skatteverket måste det sponsrade laget utföra en motprestation. Exempel på en motprestation kan vara fribiljetter, reklamskyltar eller att bära företagets logotyp på utrustningen.
Huvudsponsorer ger ett viktigt stöd
Ett mycket omtalat sponsoravtal i svensk hockeyhistoria var mellan SHL och det maltesiska spelbolaget Nordicbet. När deras avtal slöts under 2017 var det inte tillåtet att marknadsföra privatägda spelbolag, men Nordicbet lyckades trots det sponsra Sveriges högsta hockeyliga. Deras varumärke syntes därmed överallt när det var dags för hockey på högsta nivå. Idag är spelbolaget Betsson huvudsponsor för SHL och enligt bolaget själva vill de sponsra på grund av sitt engagemang för sporten.
– Vi vill stötta och utveckla svensk hockey. Det ekonomiska stödet till SHL, och därmed de 14 klubbarna, är grundbulten i partnerskapet. Samtidigt vill vi vara den mest engagerande partnern hittills, som värnar om svensk hockey och dess fantastiska historia. Vi är väldigt stolta över att vara huvudsponsor till Sveriges bästa hockey, säger Peter Zäll, strategichef på Betsson.
Andra stora spelbolag är också aktiva sponsorer inom hockey och även mindre casinon som exempelvis finns listade på casinonutanregistrering.com kan sponsra hockeylag. Bettingjätten Unibet är ett av de spelbolag som har satsat mest på svenskt föreningsliv och under 2019 lanserade bolaget 30/30-fonden. Syftet är att ge tillbaka till svenskt föreningsliv och en summa på 30 000 kronor kommer att delas ut till trettio svenska idrottsföreningar. Föreningarna kan vara aktiva inom alla typer av idrotter och nomineras för att bli en del av sponsringen. Svenska Spel är en annan jätte som har betytt mycket för svensk ishockey. Bolaget har stöttat svensk idrott sedan 1934 och varje år satsar de miljoner på talangutveckling, bredd och ungdomsidrott. De är huvudsponsorer till Svenska Ishockeyförbundet och bolaget är dessutom delaktiga i Hockeyakademien som har bildats för att utbilda tränare samt för att utveckla spelare. Svenska Spel är även engagerade i TV-pucken för pojkar och flickor.