Hur betting kan komma att fortsätta forma medielandskapet inom ishockey

Äktenskapet mellan spelbolag och media växer sig allt starkare. Från att följa SHL på TVn eller inne på arenan, så är det nästan omöjligt att undgå reklam för betting och odds.

Det går inte ens ett par minuter innan en logotyp dyker upp på sargen eller isen. Inte ens när det är periodpaus dröjer det längre än nån minut innan ett spelbolag gör reklam på skärmen. Det är egentligen inte något konstigt med det, att betta på matcherna man följer ger mervärde på tittandet för många. Det behövs inte många kronor för att krydda underhållningen samt att det ger lite extra pirr i magen om spelen är på väg att sitta. För de personer som inte har tid att sätta sig in i matcherna som spelas kan man göra det enkelt för sig själv och exempelvis läsa SHLBloggen för SHL speltips och odds. När det kommer till just själva tittandet så finns det ett samband med tittarsiffror och betting. En person som vanligtvis inte skulle titta när Skellefteå spelar kanske lägger ett spel på att Skellefteå ska vinna sin match mot Leksands IF, på grund av spelet följer de också matchen. Det är det här sambandet som gör att betting och media är så gynnsamt, samt kommer att växa sig starkare i framtiden.

Nyhetskällor blir alltmer drivande av trafik till spelbolagen

Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla, de når cirka 3,5 miljoner läsare dagligen. Expressen är tvåa med cirka 3,9 miljoner läsare. Vad dessa två nyhetskällor har gemensamt utöver att vara top-of-mind när det kommer till nyheter, är att de under flera år varit aktiva inom betting. Både Aftonbladet och Expressen säljer annonser till spelbolag, de har också stora avdelningar av sina sportsektioner dedikerade till betting och speltips. Det är knappast något som kommer att avta i framtiden, onlinereklam minskar friktion för online betting då personen redan befinner sig i rätt medium. TV-reklam å andra sidan skapar friktion då det är mindre chans att någon som ser en reklam på TVn kommer att öppna telefonen och söka på spelbolaget som just marknadsfördes. På så sätt är pengarna som spenderas på marknadsföring online mer effektivt, med andra ord lär vi ser mer spelreklam hos Aftonbladets och Expressen. Det är också troligt att nyhetsbyråer utvecklar sina medieprodukter för betting ytterligare, istället för att skriva speltips skapar de program där det diskuteras sport med ett fokus på betting.

Spelbolagen skapar egen underhållning

Spelbolaget Betsson har sett stora framgångar med YouTube programmet Fimpens Resa som nu är inne på sin fjärde säsong. I programmet reser programledaren Christian “Fimpen” Eklund runt i Sverige med ett fokus på SHL-klubbar, arenor och profiler inom svensk ishockey. Programmet är just nu på sin fjärde säsong och har belönats med flera priser. Framgångarna har gjort att spelbolaget återskapat formatet för Allsvenskan och Pontus Wernblom som programledare. Med sin satsning har Betsson kommit att dominera YouTube landskapet för betting i Sverige. Utöver YouTube är de också ansvariga för framgångsrika podcasts som Femtefemman och Tutto Balluto för ishockey och fotboll. Vikten på produktionen hos Fimpens Resa och Femtefemman är inte lagda på odds och speltips, det handlar mer om genuin underhållning som andas ishockey. I sin tur hjälper det att skapa en bra relation mellan spelbolaget och hockeyfans vilket leder till att spelbolaget är top-of-mind när det väl kommer till att registrera sig och börja betta. Den här trenden är något som kommer fortsätta även framledes.

Kommentarer

Kommentarer

liknande artiklar

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DELA ARTIKELN