Foto: Bildbyrån
Scandic

Karlskrona kan dra sig ur SHL. Klubbdirektören, Rolf Lindberg, berättar i en intervju med BLT att nästa säsong blir en nyckelsäsong för klubben.
– Lyckas vi inte generera vinst under vår tredje säsong i SHL måste vi allvarligt ställa oss frågan om vi ska spela i SHL, säger klubbdirektören Rolf Lindberg till tidningen.

Under första säsongen i SHL gjorde Karlskrona ett minusresultat på 4,5 miljoner kronor. 2016–2017 beräknas underskottet bli 3,2 miljoner kronor, plus andra avskrivningar. Karlskrona har det tufft med ekonomin och nästa säsong blir en nyckelsäsong för klubben.
– 2017–2018 är ekonomin överhängt allt annat. Som det är nu är det bara fokus på ekonomisk överlevnad. Lyckas vi inte generera vinst under vår tredje säsong i SHL så måste vi allvarligt ställa oss frågan om vi ska spela i SHL. Det går inte att köra ett ekonomiskt underskott hur länge som helst. Jag vet att en del allsvenska klubbar kanske ser sin sista chans att gå upp i SHL med tanke på det nya tv-avtalet. Möjligen att spelarbudgeten blir något större, men vi kommer inte att göra någon idiotsatsning för att bli kvar i SHL bara för att andra satsar, säger Karlskronas klubbdirektör, Rolf Lindberg, till BLT.se

”Vi kommer att göra en förlust igen”

I intervjun berättar han om att klubben har det tufft med likviditeten men att han känner stolthet över sina investeringar.
– Det är tufft med likviditeten och vi kommer att göra en förlust igen. Det låter konstigt att säga det i sammanhanget, men jag kan ändå känna stolthet över det vi gjort. Vi gick in i SHL med sex miljoner kronor mindre i ersättning än andra lag. Ändå har vi själva investerat sex miljoner kronor i arena och omklädningsrum och jag är övertygad om att de satsningarna kommer att generera framtida inkomster.

Tuff framtid väntar för klubben

Karlskrona HK har haft en bra säsong och hamnade på en stabil elfte plats i SHL, men det är tuff framtid som väntar för klubben.
– Vi har visat att vi kan vara med sportsligt, men det krävs tillväxt och att vi ökar inkomstsidan. Nu har vi 80 miljoner i omsättning, målet är 100 miljoner om fyra-fem år. Det nya tv-avtalet kan hjälpa oss på halva den resan, men den andra hälften måste vi hitta själva.

Kommentarer

Kommentarer