Inget förlängt straff för Gustafsson

Frölundas Erik Gustafsson slipper förlängt straff för tacklingen på Luleås Cam Abbott i förrgår. Gustafsson stängdes av automatiskt efter den senaste matchen och Disciplinnämnden meddelar att straffet stannar där.

Namn:                             Erik Gustafsson
Förening:                        Frölunda HC
Matchdatum:                  2015-03-12
Mellan:                            Frölunda HC – Luleå HF
Domare/anmälare:        Morgan Johansson och Mikael Nord

Beslut
Efter match penalty i match mellan Frölunda HC och Luleå HF, SHL, den 12 mars 2015, beslutar disciplinnämnden följande avseende Erik Gustafsson, Frölunda HC, med anledning av anmälan för tackling mot huvudet (checking to the head);

Nämnden anser att påföljden kan stanna vid den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty och utdömer ingen ytterligare avstängning.

Skäl
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Erik Gustafsson samt en filmsekvens från händelsen.

Av anmälan framgår i huvudsak följande: 12:34 in i första perioden tacklade Frölundas Erik Gustafssons Luleås Cam Abbott. Kraften i tacklingen var riktad mot huvudet på Cam Abbot som utgick skadad.

Erik Gustafsson har i huvudsak uppgett följande: Luleåspelaren Cam Abbott kom in i vår zon, tappade kontrollen över pucken och blev låg med huvudet samtidigt som han tittade på pucken. Jag stod still och mötte Abbott rakt framifrån. Jag höll ner och in mina armar och försökte vara så låg som möjligt i den oundvikliga kollisionen. Min ambition var att hålla balansen i närkampen eftersom spelaren kom rakt mot mig. Det var tråkigt att Abbott blev skadad men det var absolut inte min avsikt att skada honom.

Disciplinnämnden gör följande bedömning: Uppgifterna i anmälan får stöd av filmsekvensen och det är alltså utrett att Erik Gustafsson utdelat en tackling mot huvudet på en motspelare och att motspelaren blev skadad. Detta innebär regelmässigt att det rör sig om en bestraffningsbar förseelse som bör leda till avstängning, jämför regel 124. När det gäller avstängningens längd beaktar dock nämnden att det inte finns några försvårande omständigheter. Tvärtom stod Erik Gustafsson still i en relativt låg position och mötte Cam Abbott rakt framifrån. Dessutom var Cam Abbott låg vid händelsen och hade inte heller sådan uppsikt att han var förberedd på att ta emot tacklingen. Detta gör sammantaget att nämnden anser att straffvärdet är lågt och att avstängningen därför kan stanna vid den match som automatiskt följer vid ett match penalty.

Kommentarer

Kommentarer