Del 4:7: Varumärkesexperten analyserar – djurlogoföreningarna Linköping och Luleå

Hockeybladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag analyseras Linköping och Luleå.

Linköping HC
Varumärke
LHC brottats med epitetet ”köpelag” under många år och ibland kanske inte tagits på det allvar man förtjänat under många år. ”Cluben” har ju, även om man inte räckt hela vägen fram, trots allt presterat år efter år och haft en kontinuitet såväl sportsligt som marknadsmässigt. Men i takt med att andra lag som Växjö och Örebro gjort entré och att allt fler lag värvar utländska spelare friskt, känns plötsligt LHC mer klassiska. Kanske är dock publiken en liten utmaning, där man gått från många års ”nyhetens behag” och nu befinner sig i ett läge där man inte riktigt kommit till ”genuin hockeytradition”.

Logo
Inget konstnärligt mästerverk – ett lejon, varken mer eller mindre, men som på något sätt ändå funkar.

Slogan
Tillsammans är vi starka

En inkluderande ansats som funkar i sammanhanget, men som är något platt. LHC hade kunnat vara mer kaxiga och avslutat ”tillsammans”-resonemanget på ett mer tydligt sätt.

Luleå Hockey
Varumärke
Luleå håller den nordligaste posten och har alltid gått sin egen väg. Var först i landet (och fortfarande bäst?) med ett maffigt matchintro med björngapet. Var på 90-talet en klubb i både ekonomisk och sportslig medvind, hade några tunga mellanår, men har på sistone hittat rätt igen och utmanar numera ständigt. Är lite av ett ”kult-varumärke” för många och väcker ständigt känslor. Men ett SM-guld efter 20-års väntan skulle verkligen behövas för att varumärket ska lyfta ytterligare även utanför den starka hemregionen.

Logo
Björnen har, till skillnad från vissa andra symboler, en stark koppling till länet. Är dock både älskad och hatad av fansen. Vissa menar att klubben borde gå tillbaka till sin ursprungliga ”stålman”, medan många i den yngre generationen gillar sin björn. Gjorde häromåret ett mindre lyckat försök till omarbetning av björnen, men var tvungna att backa.

Slogan
Saknas

Även här har Luleå Hockey chansen att gå sin egen väg och vara lite norrländsk udda. Väntar med spänning på vad detta skulle kunna vara.

I morgon fortsätter vi med två nya föreningar.

Del 1 – Introduktion>>>
Del 2 – Växjö och Örebro>>>
Del 3 – Modo och Skellefteå>>>

Kommentarer

Kommentarer