GRANSKNING: Är säsongsstarten av SHL ett publikfiasko

Foto: Bildbyrån

Rapporterna i media skvallrar om halvtomma arenor och ett publikfiasko i SHL. Går det att läsa av publiksiffrorna i jämförelse med biljettpriserna? Här kommer en sammanställning.

Är säsongsstarten i SHL ett publikfiasko eller inte? Hockeybladet har granskat publiksiffrorna i uppstarten av SHL. Lagen har spelat mellan två och fem hemmamatcher så här långt.

Biljettpriser

Vi börjar att granska SHL-lagens biljettpriser och ser att flera lag har olika priser för olika lag. Beroende på hur populära de är.

Malmö och Rögle har högre priser när det är derby, för övrigt har de samma priser på biljetterna för alla andra lag.

Frölunda, HV71, Linköping, Luleå, Mora och Örebro höjer priserna när det kommer publikdragande motståndare.

Resten av lagen har samma biljettpriser vilka lag som än kommer på besök.

Samtliga lag har listade ungdoms-, student- och pensionärspriser. Vissa erbjuder både sitt- och ståplats, andra endast ståplats till reducerat pris.

Lag Ståplats Sittplats billigast Sittplats dyrast
Brynäs 149 220 320
Djurgården 165 175 260
Frölunda 100 190 475
Färjestad 150 150 395
HV71 120 160 410
Karlskrona 140 275 375
LHC 125 225 350
Luleå 80 70 490
Malmö 150 190 470
Mora 125 175 320
Rögle 120 240 375
Skellefteå 110 130 300
Växjö 175 265 450
Örebro 150 150 400

Källa: SHL-lagens hemsidor

Publiksnitt

Hur ser då publiksiffrorna och beläggningsprocenten ut så här långt i SHL. Vi ska komma ihåg att lagen har spelat mellan två och fem hemmamatcher var så här långt.

Djurgården, Frölunda, Linköping, Mora och Örebro har endast haft två hemmamatcher så här långt.

Karlskrona och Växjö har spelat fyra hemmamatcher och Luleå har spelat hela fem matcher på hemmaplan. Övriga lag har spelat tre hemmamatcher.

Den högsta publiksiffran hittills, 11 026 sålda biljetter, har Frölunda i hemmapremiären mot Mora.

Den lägsta publiksiffran hittills, 3 003 sålda biljetter, har Karlskrona i matchen mot Linköping.

Färjestad (Frölunda), Skellefteå (HV71) och Örebro (Brynäs) är de enda som haft fullsatt i arenan så här kort in i serien. Inget av lagen hade fullsatt i premiären.

Brynäs spelade hemma mot Karlskrona med endast 44,66 procent (3 532) av arenan fylld, Malmö är den andra klubb som spelat med mindre än hälften av platserna sålda. 47,26 procent (5 955) av biljetterna till Malmö Arena mot Brynäs var sålda.

Lag Publiksnitt Arenakapacitet Beläggning
Brynäs 4 546 7 909 57,47%
Djurgården 6 843 8 094 84,54%
Frölunda 9 446 12 044 78,42%
Färjestad 7 447 8 500 87,62%
HV71 6 165 7 000 88,07%
Karlskrona 3 622 5 050 71,72%
LHC 4 907 8 500 57,73%
Luleå 4 706 6 300 74,70%
Malmö 7 165 12 600 56,87%
Mora 4 212 4 500 93,60%
Rögle 4 046 5 150 78,57%
Skellefteå 4 774 5 801 82,29%
Växjö 4 483 5 750 77,97%
Örebro 5 221 5 500 94,93%

Källa: SHL.se

Åtgärder

Vad ska då klubbarna göra för att få folk till arenorna? För det första gäller det hårt arbete, att kalla publiken för supportrar och inte kunder. Flera av klubbarna behöver se om sitt biljettsystem och biljettpriser. När Hockeybladet kollade upp biljettpriserna var många sidor krångliga att navigera på.

Vad har du för förslag som gör att fler hittar till SHL-arenorna?

Kommentarer

Kommentarer