PERSSON: Så bra är NHL 18 – betyg och recension

Idag släpper EA sin 26:e upplaga av NHL-serien. Hockeybladets spelentusiast har testat spelet. Läs hans tankar om känslan och de utvecklade spellägena nedan.

Att spelet släpps idag är en sanning med modifikation. De som förbokade specialversionen av spelet online har kunnat spela sedan natten till tisdag. Nu finns dock spelet tillgänglig för den stora massan och är en självklarhet i spelsamlingen för alla tv-spelande hockeyälskare. Den här recensionen kommer fokusera på de spellägen jag testat tillräckligt för att bilda mig en rättvis uppfattning.

Spelkänslan

Spelkänslan känns något sämre än tidigare år. Jag tycker att spelarna är väldigt sega, men man ska inte dra för stora växlar av det, det är väl ovana. Det känns betydligt mer verklighetsbaserat med de utvecklade skotten och tacklingarna och framförallt gillar jag de nya läckra finterna som EA tagit fram. Man kan verkligen göra allt nu.

Friheten med den nya klubbhanteringen är ett stort steg i rätt riktning, såväl defensivt som offensivt. Tripping-utvisningarna går att undvika lättare, finterna är fler och helhetsupplevelsen bra mycket bättre än helt okej.

PERSSON: Så bra är NHL 18 - betyg och recension

Franschise Mode

Letar du efter en mer ingående och detaljrik spelupplevelse kan jag garantera att du hittar det i ”franchise mode”. Där erbjuds man numera möjligheten att skapa det 32:a laget i expansionsdraften i ”NHL” och jag förmodar att det är något som de flesta kommer att testa. Bara att skapa laget tog mig 1 timma. Valen är oändliga och beslutsångest är bara förnamnet.

HUT

Det superroliga spelläget Hockey Ultimate Team är kvar, dock inte med speciellt många nyheter. Det klassiska spelläget, som även jag spelar allra mest är något för vinnarskallen. Man skapar sitt egna lag med hjälp av spelare från de olika lagen i spelet, därefter tar man sig an utmaningen att spela mot världens bästa online. Det är utan tvekan ett av de bästa spellägena i spelet.

Fler ligor – ett stort plus

Att bland annat HockeyAllsvenskan gör i entré i spelet är något som är positivt i både spelarnas och skaparnas ögon. Det kommer leda till att fler köper spelet, med tanke på att favoritlaget man hejar på är något alla vill spela med. Champions Hockey League kliver också in, vilket är ett kul komplement till de övriga ligorna. Ett litet minus dock, är att man inte kan spela med HockeyAllsvenskan i spelläget säsongsläge.

NHL 17 vs NHL 18

Målvakterna känns bättre (kan vara jag som är dålig på att skjuta), vilket jag ser som positivt. Tidigare år har de datorstyrda spelarna varit alldeles för lättlurade. Efter att ha spelat NHL 17 ett tag lärde man sig exakt hur man skulle agera i vissa situationer mot datorn. Det känns som de är lite mer varierade i sitt sätt att spela på NHL 18. Givetvis går spelet ut på att göra mål, men blir det för många tappar man fort gnistan.

För mig är det däremot obegripligt hur man inte kan uppdatera kommentatorerna. Man ska alltså behöva höra samma gamla slitna fraser utan inlevelse i ett helt år till? Nej, här kräver jag en förbättring. Menyerna är också fortsatt sega och förvirrande och jag hoppas att det är något man verkligen tar till sig till nästa års upplaga.

Helhetsuppfattning

Vi snackar kära återseenden i form av HUT, EASHL och Franschise Mode, uppdaterade klassiker och ett rykande färskt läge i form av ”threes” – nyheten som är störst av alla. På en mindre rink ställer lagen upp med tre utespelare vardera och matcherna spelas antingen av på tid eller till ett av lagen nått ett visst antal mål. Spelläget är fartfyllt, intensivt och rent ut sagt ett svinroligt komplement, utan att det känns flippat. Jag vet ju vad mina förfester kommer att bestå av framöver i alla fall.

I övrigt tycker jag att spelet är underhållande och man kommer säkert döda massvis med timmar, veckor och till och med månader på NHL 18. De finns inte mycket att klaga på, de är mer lite små petitesser som enkelt kan fixas till de kommande upplagorna. ”NHL 18” gör i mina ögon de största framstegen i spelserien på minst fyra år. Ska man köpa något ishockeyspel så är det detta. Det är gjort för hockeyälskaren!

Av mig får spelet sju av tio puckar. Jag har inte mycket att klaga på, men spelkänsan behöver övertyga mig mer innan jag kan sätta ett högre betyg.