Bakom kulisserna: Hur jobbar en agent?

Foto: Bildbyrån

Hockeybladet.nu fick sig en pratstund med hockeyagenten Michael Rosell för att få sig en inblick i hur en agents vardag ser ut. Läs om hur de jobbar och hur många gånger deras mobiler ringer per dag.

En agent har i dagens hockey en väldigt viktig uppgift. Det är han som sköter spelarsamtal, övergångar, kontrakt men hans uppgift är också att vara ute på ”fältet” och kolla matcher och prata med nya potentiella klienter.
– En vanlig arbetsdag finns inte. Mestadels handlar det om att vara ute på fältet och kolla matcher på spelare man redan representerar, eller som man vill representera eventuellt. Till sina klienter har man en bra dialog och kontakt kring förhandlingar, men också om utvecklingen på och utanför isen. Telefonen är mitt arbetsverktyg, hela världen är arbetsplatsen kan man säga, berättar hockeyagenten Michael Rosell.

Hur tidigt tar ni egentligen kontakt med spelare?
– Från det året de fyller 16 år.

Hur går det till i rekryteringsprocessen när ni ska binda upp er i form av unga talanger?
– Det är olika beroende på situation. Men för de unga klienterna ringer man givetvis upp deras föräldrar och diskuterar i första skedet, därefter träffas man och presenterar ett upplägg som man tror på. Alla gör olika, men vi har en strategi som vi tror på.

Ett vanligt problem i svensk media är de så kallade ”läckorna” som läcker tidiga övergångar till media och andra personer som inte ska ha informationen.
– Det är nog allihop. Agenter, spelare, sportchefer och andra med koppling till hockeyn. De flesta människor gillar att känna sig behövda och omtyckta, jag tror att det är svårt att hindra den typen av kommunikation.

Ett annat problem som både fans och klubbar kan tycka är jobbigt är de färdiga övergångarna redan innan jul där spelaren inte har en aning om hur säsongerna slutar. Det finns flera exempel på detta. Men hur många affärer är det egentligen som är klara redan innan jul?
– Toppspelarna blir ju klara tidigt. Det kan ingen sticka under stol med. Vi har ett par spelare som är klara för antingen samma förening eller annan.

En sak många säkert undrar över är om det ofta blir bråk mellan klubbar och agenter. Han berättar att dialogen är sansad och att det sällen leder till någon större tumult.
– Väldigt sällan. Man kan vara oense om en del saker, men oftast är det ganska sansad dialog. Om man ska ta något exempel om något man kan vara oense om är klientens roll i förhållande till de löften som givits, berättar han och fortsätter…

– För de yngre spelarna kan jag tycka att vissa klubbar är lite bättre än andra vad gäller utrustning, så där kan det bli en del samtal för att försöka lösa lite små bagateller.

Hur ofta har ni kontakt med era klienter?
– Oj, den är ganska svår. Många har jag ständig dialog med, medan andra som är i andra faser av livet eller helt enkelt bara vill ha kontakt vid en förhandlingssits – har vi mindre dialog med. Men jag tror att vår dialog rent generellt är ganska mycket tätare än hos många andra.

Hur mycket deltar en spelare i förhandlingarna med klubbarna? 
– Förhoppningen är att de ska vara med en del och ha åsikter åtminstone, men alla är olika även här. Ju äldre de blir desto mer involverade kan de givetvis bli.

Tidigare har han berättat om att telefonen är hans arbetsverktyg. Men hur många samtal får egentligen en agent om dagen?
– Under vissa dagar avlöser samtalen varandra. Idag har jag haft 45 samtal (dock flera till samma) och SMS-dialog med 21 olika personer.

Michael Rosell berättar att det är tufft jobb, men samtidigt mycket kul. De viktigaste egenskaperna är att vara lyhörd, noggrann och ärlig. Men vem är egentligen Michael Rosell om tio år?
– Förhoppningsvis är jag en ännu vassare agent, dock inte större. Jag har ingen ambition att bli den största agenten, men jag vill bli den bästa.
Utvecklingen hänger ihop med resten av samhället, det blir mer och mer bekräftelse & därmed ett helhetsgrepp kring spelarnas utveckling. Man kommer vara agent, men också ta ett större ansvar för deras fysik, teknik och andra aspekter som gör de till skickliga hockeyspelare.

Hur många spelare har en genomsnittlig agent i sitt stall?
– Jätte olika. Vi har valt att gå med mantrat “färre men värre” men alla går sin egen väg.

Vilka krav finns gentemot parterna?
– Det är en förtroendebransch. Kraven är höga gentemot oss men vi ställer också krav på spelarna. Spelarna kräver nog att vi gör vårt jobb och backar dem till 100 %, vilket vi gör. Om jag ska lägga ned 60-70 timmar i veckan så vill jag givetvis att spelarna ger allt också. Det är en investering av tid, pengar men framför allt hårt arbete. Där har vi nog ömsesidig kravbild mot varandra, avslutar han.

Kommentarer

Kommentarer